Diagnoza neuropsychologiczna dość często jest składową badania neurologicznego. Jest wskazana w diagnozie neurorozwojowej, neurodegeneracyjnej, a także nabytych zaburzeniach funkcjonowania mózgu. Celem diagnozy neuropsychologicznej jest ocena deficytów poznawczych i behawioralnych w odniesieniu do struktury i funkcjonowania mózgowia. Szczegółowy opis sposobu funkcjonowania poznawczego pozwala na wskazanie mocnych i słabych stron osoby badanej. Badanie neuropsychologiczne pozwala z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić czy obserwowane objawy u badanego mają podłoże biologiczne, czy też wynikają z powodów psychologicznych, środowiskowych.
W badaniu neuropsychologicznym w zależności od zgłaszanego problemu i wieku badanej osoby oceniane są m. in.: zdolności intelektualne, pamięciowe, językowe, słuchowe, motoryczne, procesy uwagi, zdolności planowania, funkcje wzrokowo – przestrzenne i wykonawcze, koordynacja wzrokowo – ruchowa, zdolności grafomotoryczne, rozumienie, czucie powierzchniowe i głębokie, a także stan emocjonalny i funkcjonowanie społeczne. Do badania wykorzystuję najnowsze testy neuropsychologiczne i próby kliniczne. Uzyskane wyniki są niezwykle istotne dla zaplanowania skutecznej terapii neuropsychologicznej pozwalającej zoptymalizować funkcjonowanie dziecka bądź dorosłego w środowisku domowym, szkolnym, zawodowym i interpersonalnym.
W badaniu neuropsychologicznym wykorzystuję również próby eksperymentalno – kliniczne, które podlegają ocenie jakościowej.
Przeprowadzając diagnozę neuropsychologiczną zwracam też uwagę m. in. na: napięcie mięśniowe, zaburzenia przetwarzania bodźców sensorycznych, dysfunkcje wzroku, słuchu. Jeżeli zauważam nieprawidłowości, zalecam konsultację u innego specjalisty. Żeby skutecznie pomóc dziecku, oddziaływania muszą być kompleksowe. Dziecko powinno mieć swojego koordynatora, który będzie dbał o jego rozwój.
Przeprowadzenie badania neuropsychologicznego jest wskazane także w sytuacji gdy dochodzi u dziecka do pogorszenia funkcjonowania poznawczego. Z diagnozy neuropsychologicznej powinny skorzystać również te dzieci, u których na skutek podjętych działań rehabilitacyjnych i leczniczych nie odnotowano pozytywnych zmian bądź doszło do nagłego pogorszenia funkcjonowania poznawczego.
Diagnoza neuropsychologiczna dziecka obejmuje : analizę dokumentacji medycznej i szkolnej; wywiad z opiekunem; badanie dziecka (od 2 do 7 spotkań); omówienie badania wraz z zaleceniami do pracy terapeutycznej. Na prośbę rodziców wydaję opinię dotyczącą funkcjonowania dziecka.
Terapia neuropsychologiczna obejmuje m. in.:
Oddziaływania terapeutyczne dopasowane są do wieku osoby badanej i przejawianych deficytów.
www.mentesana.pl korzysta z zewnętrznych technologii śledzących: Google Analytics i Facebook Pixel. Informacje na temat ich Polityk Prywatności można znaleźć na wymienionych stronach internetowych.