Trening wyrażania i regulowania emocji - wskazówki dla rodziców

Trening umiejętności wyrażania i regulacji emocji  do zastosowania u dzieci – wskazówki dla rodziców

Zaczynamy od:

Krok 1. Psychoedukacja na temat emocji

  • Na początku uczymy najmłodsze dzieci (3-4 letnie) podstawowych emocji (złość, radość, smutek i strach). Później stopniowo poszerzamy słownik emocji.
  • Uczymy - skąd biorą się emocje i jaką rolę pełnią w naszym życiu. Pamiętajmy, że strach chroni nas przed niebezpieczeństwem, a lęk (np. przed odrzuceniem bądź mówieniem) trzeba przezwyciężyć z pomocą rodziców lub w terapii.  Niektóre lęki są rozwojowe i z czasem mijają jak np. lęk przed duchami.
  • Wyjaśniamy jaki mają wpływ emocje na nasze zachowanie.
  • Tłumaczymy jak myśli wpływają na nasze emocje ( młodszych dzieci tego nie uczymy, tylko starsze najlepiej kiedy same zaczynają mówić „jestem głupi” , nie uda mi się”).
  • Należy opowiedzieć dzieciom o reakcjach ciała na pojawienie się emocji.
  • W nauce rozpoznawania emocji korzystamy z różnych pomocy edukacyjnych np. obrazki z emocjami, zdjęcia, książeczki, kolorowanki o dzieciach lub zwierzątkach doświadczających różnych emocji.
  • Psychoedukacja powinna być rozłożona w czasie, stopniowo wprowadzana.

Krok 2. Ćwiczenie – nauka identyfikowania własnych i czyichś emocji

  • Pomocne mogą być: fotografie, obrazki, marionetki i zabawy w odgrywanie ról.
  • Ważne by dzieci nauczyły się „patrzeć, słuchać i pytać”, kiedy próbują zrozumieć, jak czuje się inna osoba po to, żeby uniknąć nieadekwatnych wniosków opartych jedynie na obserwacji.
  • Pomagamy dzieciom rozpoznać  przeżywane emocje w trakcie ich doświadczania; jeśli są zbyt intensywne to po wyciszeniu się.

Krok 3. Ćwiczenie – zachęcanie dzieci do odpowiedniego wyrażania swoich emocji

  • Podkreślenie znaczenia dzielenia się uczuciami z inną osobą

Krok 4. Ćwiczenie - uczymy dzieci jak radzić sobie z własnymi emocjami m.in. złością

  • W celu nauki radzenia sobie ze złością odsyłam do artykułu „Jak pomóc dziecku radzić sobie ze złością”.  Autorką artykułu jest Nina Olszewska, psycholog. Dostęp do artykułu jest bezpłatny; znajduje się w internecie.

Kiedy trening wyrażania i regulacji emocji może być mało pomocny i wskazana będzie pomoc psychologa

  • Dziecko posiada pozabezpieczny styl więzi. O stylach przywiązania pisałam w listopadzie 2017 r. w artykule: „Przywiązanie, a dorosłe życie”.
  • Dziecko doświadczyło ekspozycji na ekstremalny stres (trauma).
  • Rodzice są w konflikcie.
  • Brak regulacji emocji u rodziców.
  • Jeden z rodziców jest nadopiekuńczy.
  • Rodzice za mało czasu poświęcają dziecku. Potrzeby dziecka są unieważniane.
  • Rodzic doświadczył traumy, miał trudne dzieciństwo - nauczył się unikać trudnych emocji i odcinać od nich. Rodzic z takim doświadczeniem najczęściej unieważnia emocje dziecka.
Studio Neuropsychologii i Terapii Traumy
ul. Czarnieckiego 11/3
01-548 Warszawa
 Tel. +48 792 771 127
Wskazówki dojazdu
link do Google Moja Firma

RODO / Cookies

W celu zapewnienia moim klientom najwyższej jakości usług wykorzystuję na stronie pliki cookies.

Korzystanie ze strony mentesana.pl bez zmiany ustawień pików cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu.

Zmiany w plikach cookies mogą zostać wprowadzone w Twojej przeglądarce internetowej.

Ważne informacje

www.mentesana.pl korzysta z zewnętrznych technologii śledzących: Google Analytics i Facebook Pixel. Informacje na temat ich Polityk Prywatności można znaleźć na wymienionych stronach internetowych.

Potrzebujesz więcej informacji? Skontaktuj się ze mną

2016-2020 © Mentesana
Wsparcie techniczne synchronicity.one
chevron-up